Lichtgewicht voertuig voor vracht binnen de stad vermindert CO2 uitstoot

Vrachtvervoer in een stad wordt vaak gedaan met bestelbusjes, die meestal op diesel rijden. Daarbij komt behoorlijk veel fijnstof vrij, wordt relatief veel energie verspild en wordt veel CO2 uitgestoten. Niet iets wat we in Amersfoort willen natuurlijk.

En: het is ook helemaal niet nodig, volgens Christian Suurmeijer van Cyclespark CargoBikeXL: “Een bestelbusje is echt gemaakt voor wat langere afstanden, voor op de snelweg en daardoor heeft het heel veel ballast bij zich, die je in de stad eigenlijk niet nodig hebt. Een hele cabine, een zware constructie voor veiligheid, airbags, airco noem maar op”.

Dat bracht Amersfoorter Suurmeijer op het idee: “Maak nou voor een stad kleine, lichte voertuigen, die weinig energie verspillen en geen CO2 uitstoten.Buiten die stad kan je bijvoorbeeld met grotere elektrische voertuigen of waterstofvoertuigen rijden, of gebruik maken van boten en treinen”. Deze ingeving resulteerde in CargoBikeXL.

Pilot in Amersfoort met het Lokaal en fietskoerier.nl
Aangezien ‘leren door te doen’ hoog in het vaandel staat voor Suurmeijer, zijn pilots noodzakelijk: “Het was heel mooi en leerzaam dat we in Amersfoort een pilot hebben kunnen doen met een bijdrage van de gemeente, van het Toekomstfonds Duurzame Ontwikkeling”. De pilot loopt nog, maar er is al veel over te vertellen, zo blijkt in het gesprek met Suurmeijer:

“We hebben die lichtgewicht voertuigen zo gebouwd dat ze grote hoeveelheden kunnen meenemen. We hebben daarmee proeven gedaan met Het Lokaal, dat ook aan horeca in Amersfoort levert. Samen met Fietskoeriers.nl en 2wielkoerier uit Amersfoort hebben we een proef gedaan om aan verschillende cateraars en horecagelegenheden voedsel te leveren. In plaats van dat er een dieselbusje rijdt, rij je dus met een grotere vrachtfiets, die lichter, energie-efficiënter is en elektrisch, dus geen uitstoot”.

Suurmeijer heeft met onder andere deze pilot laten zien dat:

  • cargobikes in de stad praktisch zijn,
  • cargobikes een financieel aantrekkelijk alternatief bieden voor dieselbusjes en
  • dat de inzet van CargoBikeXL in Amersfoort ook de helft aan CO2 uitstoot kunnen realiseren.

Opschalen vraagt een investeerder
Nu is het de kunst om te kijken hoe het kan worden opgeschaald. Suurmeijer heeft daar wel ideeën over. Opschalen vraagt echter ook nog wel om een investeerder.

Naar een investeerder ben ik dan ook op zoek. Om een grote stap te maken. Als je dit echt goed wil opschalen, moet je een serieproductie opstarten van het voertuig. Maar daar ben je niet zomaar”.

Deel je mening

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.