Meer consumenten willen producten uit de buurt

wageningen urConsumenten gaan steeds vaker op zoek naar actievere vormen van beïnvloeden van voedselaanbod. Een consumentencoöperatie is bijvoorbeeld een manier om invloed uit te oefenen. Uit onderzoek van de Wetenschapswinkel van Wageningen UR (University & Research centre), blijkt dat ondervraagden interesse hebben in meer aanbod van streekeigen producten.

Meer behoefte aan streekaanbod
Uit het onderzoek onder consumenten in Wageningen, Veenendaal en Barneveld, kwam naar voren dat er behoefte is aan meer streekeigen aanbod. Een vergroting van het aandeel streekeigen voedsel in de winkels zou daaraan tegemoet kunnen komen. Consumenten van Lazuur (voorheen Buys & Ko) geven aan voornamelijk behoefte te hebben aan biologisch geproduceerde regionale producten, maar ook voor niet biologische maar wel duurzaam geproduceerde producten lijkt een voorzichtige markt.

Consumenten vinden regionaal voedsel belangrijk als het zodanig herkenbaar is. De consument die duurzaam voedsel koopt, is zich zeer bewust van zijn eigen voorkeuren, en een optimale transparantie van de herkomst van de producten helpt daarbij. De categorie niet-kopers geeft aan vaak niet te weten of ze wel eens streekeigen producten koopt, maar staat wel positief tegenover streekeigen producten.

Aanbod en herkenbaarheid vergroten
Herkenbaarheid en bereikbaarheid van producten, voornamelijk in supermarkten, en een niet te duur product kunnen mogelijk de markt vergroten. Dit leidt tot de volgende vraag voor de consumentencoöperatie, hoe ze samen met de netwerken van regionale producenten het aanbod en de herkenbaarheid van streekeigen producten kunnen vergroten.

Meer over dit onderzoeksproject en de resultaten is te vinden in het Wetenschapswinkelrapport nr. 304: Consument aan het roer: onderzoek naar consumentenvoorkeur voor regionale producten in Wageningen en omgeving.

Bron: DuurzaamNieuws

Deel je mening

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.