Wat is MVO Nederland?

MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO); hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen.

Verschillende overheidsinstanties vertrouwen de uitvoering van programma’s en projecten aan MVO Nederland toe. Hieronder vindt u een overzicht van meerjarige programma’s en projecten waar wij momenteel aan werken.

Trendrapport: MVO-trends bieden volop kansen voor Nederlandse ondernemers

MVO Nederland maakt 10 trends bekend voor 2013

trendrapport_MVONederland-1MVO Nederland verwacht dat de markt voor duurzame producten en diensten de komende jaren met tientallen procenten blijft stijgen. De vraag naar klimaatneutrale, energiezuinige, gezonde en streekgebonden producten neemt zowel in Nederland als internationaal sterk toe. Ook ontwikkelingslanden en opkomende markten worden steeds interessanter voor Nederlandse bedrijven. Cleantech, voeding, gezondheid en zorg bieden duurzame ondernemers veel nieuwe mogelijkheden. Dit zijn enkele conclusies uit het nieuwste trendrapport van MVO Nederland, de nationale kennis- en netwerkorganisatie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van MVO Nederland overhandigde directeur Willem Lageweg het eerste exemplaar van het Trendrapport 2013 aan prof. dr. Maarten Hajer, directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving. Lageweg: “Het trendrapport staat bol van kansen voor heel ondernemend Nederland, van multinational tot kleine ondernemer.”

De studie van MVO Nederland beschrijft tien belangrijke trends in de wereld van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waaronder:

  • Kleine en lokale initiatieven op het gebied van o.a. energieproductie, voeding en zorgverlening schieten als paddenstoelen uit de grond.
  • Door de opkomst van nieuwe kringloopconcepten wordt het gebruik van producten voor consumenten belangrijker dan het eigendom. Leasen en lenen worden daardoor belangrijker dan kopen en bezit.
  • Ontwikkelingslanden zijn kansrijke groeimarkten voor het Nederlands bedrijfsleven.
  • Niet-financiële waarden, zoals de niet in de prijs doorberekende milieukosten, leiden tot een heel andere verlies- en winstrekening bij bedrijven.
  • Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt veranderen de kijk op werk en privé en leiden tot meer sociale innovatie.
  • Transparantie is voor bedrijven niet langer een keuze, maar wordt een ‘fact of life’.

Het MVO-trendrapport biedt de 2000 bij MVO Nederland aangesloten bedrijven en de 70 brancheorganisaties waarmee MVO Nederland samenwerkt houvast en richting bij toekomstige bedrijfs- en beleidsbeslissingen. Lageweg: “Onze ambitie is dat het Nederlandse bedrijfsleven wereldwijd wordt gezien als een inspirerend en toonaangevend voorbeeld van duurzaamheid. Dat is goed voor onze nationale economie en dat is ook van belang voor mens en milieu.”

Het volledige rapport is te downloaden op www.mvonederland.nl/trends.