NS: Voordelen OV te weinig gebruikt

NSEen kwart van alle CO2-uitstoot in Nederland komt voort uit mobiliteit. De nieuwe topman van NS, Timo Huges, zoekt de samenwerking met andere (OV-)bedrijven om die impact te verminderen. Huges: ‘In 2020 moet ons energieverbruik per reizigerskilometer met 50 procent gereduceerd worden ten opzichte van 2005.’

MVO Nederland wil samen met de bedrijven in zijn netwerk – waaronder NS – naar minder vervoerskilometers (bijvoorbeeld middels het nieuwe werken dat ook mogelijk is op een groot aantal stations), meer alternatieve brandstoffen (denk aan biobrandstoffen) en intelligentere transportsystemen.
Een vierde oplossingsrichting is het omlaag brengen van de milieubelasting per vervoerskilometer. Op dat punt sluit de duurzaamheidsstrategie van NS aan op Ambitie 2020. In 2020 wil NS schoon en prettig reizen bieden van deur tot deur. Een treinrit is nu al gemiddeld driekwart schoner dan dezelfde rit in een auto.

Eens per jaar trein in plaats van auto
‘Als iedere automobilist eens in het jaar de auto niet gebruikt en in plaats daarvan de trein pakt, dan scheelt dat de CO2-uitstoot van het stroomverbruik van een stad als Arnhem,’ zegt Huges. Duurzame mobiliteit moet dus beginnen bij meer treinverkeer. Een duurzaamheidsstrategie kan ook een goede bedrijfsstrategie zijn.

Energiebesparing en groene stroom
Het duurzaamheidsbeleid van NS blijkt daarnaast meer te behelzen dan mensen uit de auto en in de trein te krijgen. Zo is het treinbedrijf bezig met energiebesparing en het volledig vergroenen van zijn stroomverbruik. Geen geringe opgave. Alle treinen in Nederland verbruiken evenveel elektriciteit als alle huishoudens in Amsterdam.

Schoon rijden
Huges: ‘Wij willen dat in 2020 onze treinen écht schoon rijden. Dat is onze ambitie voor 2020.’ Al die groene stroom moet van nieuwe projecten komen. De leverancier die NS selecteert zal voor alle benodigde energie extra wind- en zonneparken bouwen. Hierdoor groeit het aanbod van groene stroom op de markt significant.
Huges: Als iedere automobilist eens in het jaar de auto niet gebruikt en in plaats daarvan de trein pakt, dan scheelt dat de CO2-uitstoot van het stroomverbruik van een stad als Arnhem.’

Wanneer die parken gebouwd zullen zijn is nog niet te overzien. Dit jaar moet de aanbesteding afgerond zijn, waarna het proces in gang kan worden gezet. Omdat NS veel energie verbruikt zet het bedrijf tegelijkertijd in op energiebesparing. Huges: ‘In 2020 moet ons energieverbruik per reizigerskilometer met 50 procent gereduceerd worden ten opzichte van 2005.’ Energie die niet hoeft worden opgewekt is nog altijd de meest duurzame.
Van deur tot deur

Samenwerking
De Ambitie 2020 moet geen ambitie blijven. MVO Nederland en de bedrijven uit het netwerk willen concrete stappen zetten op de routekaart. Samenwerking is daarbij het sleutelwoord. Verstokte leaserijders hoeven hun auto niet op te geven. Maar ze kunnen het wel vaker combineren met het OV. Auto en trein bestaan naast elkaar. Timo Huges: ‘Reis zorgeloos met het beste vervoersmiddel op verschillende momenten. Dat is het spoor van de toekomst. Voor een zorgeloze reis van deur tot deur is samenwerking met andere vervoerders nodig. Net als actuele reizigersinformatie, het laten aansluiten van verschillende reisschema’s op elkaar en een betaling door middel van één kaart, de NS Businsess Card bijvoorbeeld.’

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De trein is goed te combineren met de (deel)auto, bus, tram en metro. Maar het vereist oefening: reizigers komen voor de vraag te staan naar welke bestemming welke combinatie het prettigst is. Samen met andere partijen in het netwerk van MVO Nederland probeert NS daarom het reizen van deur tot deur te stimuleren, waarbij drempelloos en naadloos geschakeld kan worden tussen verschillende vervoersmodaliteiten.

Bron: DuurzaamNieuws

Deel je mening

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.