Dossier Innovatie & Ondernemen

Wat kunt u doen om uw bedrijfsvoering te verduurzamen? Wat levert het uw organisatie op? In dit dossier treft u achtergrondinformatie, best practices, handleidingen, online rekenmodellen en andere relevante publicaties die u kunnen helpen bij het verduurzamen van uw bedrijf of organisatie.

Heeft u aanvullingen op deze informatie of wilt u zelf actief uw kennisdelen, maak dan gebruik van de reactiemogelijkheden of meldt u (gratis) aan voor een account.

Consument besteedde vorig jaar 25% meer aan duurzaam voedsel

Consumenten hebben in 2012 meer uitgegeven aan duurzaam geproduceerd voedsel. De omzet steeg met 25,2 procent tot ruim €2,2 miljard. Dat de totale omzet van voedsel in Nederland nog licht stijgt is daarmee geheel te danken aan de toename van uitgaven aan duurzaam voedsel. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 die staatssecretaris Dijksma […]

Duurzaam Ondernemen Waarmaken. Ga 4 juli mee op Expeditie!

In ‘Duurzaam ondernemen waarmaken!’ doen auteurs Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa verslag van het onderzoek naar de implementatie van duurzaam ondernemen bij 20 grote ondernemingen in Nederland (dat in opdracht van Stichting Management Studies werd uitgevoerd). Leertraject Op basis van dit boek verzorgen de auteurs samen met een […]

MKB op koers met Green Deals

De MKB Green Deals slaan goed aan. De 625 deelnemende bedrijven hebben een gezamenlijk besparingspotentieel vergelijkbaar met het energieverbruik van 2.000 huishoudens, zo blijkt uit een tussentijdse inventarisatie van MKB-Nederland. Dat is veel meer dan vooraf verwacht. De bedrijven gezamenlijk kunnen met het project hun energierekening met Euro 1,5 miljoen verlagen. Ondernemers kunnen al snel […]

Consumenten kiezen voor een duurzamere winkelstraat

Rank a Brand vecht voor een duurzame winkelstraat en zoekt sinds vorige week de steun van consumenten en bedrijven via het platform Oneplanetcrowd.nl. Bij elk inlegbedrag biedt Rank a Brand een tegenprestatie, zoals waardebonnen van duurzame voorlopers zoals H&M, La Place, Pants to Poverty, The Optimist en Mud Jeans. Inmiddels is er 10 procent van […]

Helft woningeigenaren heeft interesse in plaatsing zonnepanelen

Ruim de helft van woningeigenaren heeft interesse in het plaatsen van zonnepanelen. Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing. Opmerkelijk is dat er grote onduidelijkheid bestaat rondom de financiële en juridische aspecten van zonne-energie. Als belangrijkste reden voor de interesse voor zonne-energie wordt het besparen van energiekosten genoemd (79%). Ruim een vijfde van de […]

Eemstroom: Energiecoöperatie Amersfoort

Duurzame energie voor en door Amersfoort en een sterke regionale economie. Dat is de missie van de in 2012 opgerichte Energiecoöperatie Amersfoort. Onder de naam Eemstroom wordt 100% duurzame energie geleverd aan de leden: particulieren en bedrijven. Eemstroom koopt als collectief energie in en kan daardoor een korting bedingen. Die korting wordt gebruikt om lokale […]